Касета та трещітка велосипеда
Вітаємо! Чи замислювались ви, який все ж таки геніальний механізм - велосипед? Як в ньому все круто працює, особливо коли він новий. Гальма працюють миттєво, а перемикання передач, наче годинник, точно та без сумнівів робить свою справу. Так, це дуже заворожує, але з часом перемикання вже не є таким чітким. Бо механічні деталі починають зношуватись та потребують заміни. Одна з таких деталей - це касета (задні зірки). Ще її можуть називати зірками, блоком зірок і тому подібне. Хтось помилково її називає трещіткою, але це зовсім інший тип задніх зірок.
Розумний вибір цього вузла дасть вам не тільки точність перемикання, але й може вплинути на поведінку велосипеда. Сьогодні ми розповімо вам, як впливає касета на хід велосипеда та як правильно підібрати заміну зношеним зіркам.
Отже, касета - це набір задніх зірок, який встановлюється на задню втулку велосипеда і є важливою ланкою у передачі вашого зусилля на заднє колесо. По зіркам касети пересувається ланцюг для збільшення або зменшення швидкості. Цей вузол можна порівняти з коробкою передач автомобіля, бо схема роботи в них дуже схожа. Коли двигун набирає обертів, через деякий час вам потрібно перемикатися на наступну швидкість, аби поїхати швидше. А на велосипеді роль двигуна виконують ваші ноги, і коли педалі крутяться надто легко, ви перемикаєте передачу та їдете швидше.
Касета та трещітка - брати близнюки?
Сам по собі механізм касети дуже простий. Це набір скріплених між собою зірок у порядку збільшення. Весь цей блок повністю встановлюється на барабан втулки велосипеда та закріплюється спеціальною гайкою. І вже на цьому етапі починаються розбіжності в конструкції касети і трещітки. Справа в тому, що втулки під трещітку не мають власного барабана - механізма, який забезпечує вільний хід колеса. Але ж він потрібен, бо без нього вам доведеться постійно крутити педалі, як на фіксі. Трещітка має цей механізм у своїй конструкції і просто накручується на втулку.
Отже різниця касети і трещітки полягає в тому, що остання має свій власний храповий механізм вільного ходу. І це не дуже вдала ідея. Практика показує, що така конструкція не вирізняється великою надійністю та постійно ламається. Тому касета вважається надійнішим елементом, бо є простим вузлом та не перевантажує вісь втулки. Закон “Все геніальне - просте” спрацював і тут. А ще строк служби трещітки може обмежуватися строком служби вбудованого в неї храпового механізму. Може статися така ситуація, що зірки ще не зношені, а храповик вже “помер”. В такому випадку її доведеться замінити. Касета не має такого нюансу, чим і заслужила велику популярність.
Отже, про які плюси та мінуси трещітки важливо пам'ятати:
+ | Помірна ціна. Якщо ви маєте недорогий велосипед (до 300 доларів), то він комлектується саме нею. Тому Вам не треба буде витрачати багато грошей, щоб замінити зношені зірки; |
− | Складна конструкція. Трещітка має свій власний механізм вільного ходу, який ламається частіше, ніж зношуються самі зірки; |
− | Низька стійкість до навантажень. Велосипедистів з великою вагою (понад 80 кг) механізм трещітки може не витримати. Крім того, під високою вагою може вийти з ладу вісь втулки. Це пов'язано з її технічними недоліками. |
Стандарти і види велосипедних касет
Рано чи пізно в кожного власника велосипеда виникає потреба замінити касету. Але новачок може опинитися сам на сам з цілим рядом cкладних питань, щодо її підбору. Наприклад, чому одна касета коштує 500 грн, а інша цілих 1500? Хоча візуально вони ідентичні… Сьогодні ми дамо вам розгорнуту відповідь на всі ці питання.
Як відрізнити якісну та неякісну касету?
Параметрів та властивостей задніх зірок дуже багато, але є дещо базове, на що варто звернути увагу насамперед. Перш за все, це форма зірок, від них буде залежати наскільки швидко та плавно буде відбуватись перемикання. “Здорова” касета від відомих виробників (Shimano, Sram та інших) буде завжди мати різну висоту зубчиків, усілякі засічки та перемінну товщину зірки. Це потрібно для того, щоб допомогти ланцюгу “мандрувати” по ній максимально швидко, тихо і легко.
Якщо на обраній касеті ви цього не спостерігаєте - то це привід відмовитися від неї. Б’ємося об заклад, що вона наробить вам нервів, як полюбляють казати в Одесі. Бо перемикання буде супроводжуватись лякаючим тріском та буде дуже неякісним. Тому, краще довіряти продукту від перевірених виробників з великим досвідом.
Кількість зірок - найважливіший критерій
В починаючих велолюбителів є звичка вважати, що чим більше зірок на касеті, тим краще. Так, велика кількість зірок несе дуже багато користі. У вас буде більший вибір передач та ви зможете точніше підібрати потрібну швидкість. Але всі новачки забувають, що всі компоненти перемикання повинні бути на 100% сумісні між собою. Тобто якщо у вас манетка і перемикач на 10 швидкостей, то касета повинна мати не більше і не менше 10 зірок. Встановите більше або менше потрібної і перемикання вже працювати не буде. Або ж її робота вам не подобається, бо ланцюг буде перескакувати через зірки та вести себе непередбачувано. Втім, якщо ви маєте величезне бажання прокачати свій байк та збільшити кількість зірок, вам доведеться замінити касету, ланцюг, манетку та задній перемикач одночасно.
По кількості зірок касети можуть випускатись у таких варіантах:
А що з приводу типів кріплень?
Вважається, що касета має один найбільш розповсюджений стандарт кріплення до втулки. Зараз мова йде саме про форму барабану, куди буде встановлюватися зірки. На багатьох велосипедах бюджетного та середнього рівня ви будете мати справу з барабаном HG. Він був розроблений відносно давно, та дозволяє розміщувати на себе від 7 до 11-швидкісних касет. Це дуже розповсюджений стандарт і касети під нього ще довго не зникнуть з полиць магазинів. Тож якщо ваш велосипед знаходиться в ціновій категорії до 500-600$, то він буде обладнаний саме цим барабаном. На зображенні нижче він перший зліва.
Але ж велоіндустрія не стоїть на місці, на ринку почали з’являтися круті системи на 12 швидкостей. І ось тут HG барабан показав свої недоліки:
- неможливо встановити більше 11 зірок
- мінімальна зірка на касеті не може бути менше 11 зубів.
Тоді інженери трохи поміркували та розробили нові барабани. Вони повністю задовольняють потреби сучасних систем на 12 швидкостей. Американський виробник SRAM випустив стандарт, який має назву XD-compatible. A Shimano в свою чергу випускають власний барабан Microspline. Обидва рішення вже мають підтримку 12 швидкісних касет, та мінімальної зірки в 10 зубів.
Зараз ми не будемо вдаватись у тонкощі цих стандартів. В першу чергу вам потрібно знати, що вони існують та не є сумісними. Тобто якщо у вас на велосипеді втулка від Shimano з барабаном Microspline, вам буде потрібна сумісна касета від Shimano або стороннього виробника. Така сама історія і з XD барабаном від SRAM.
Зірки касети можуть з’єднуватися різним чином
Це також треба мати на увазі, особливо якщо ваша втулка має алюмінієвий барабан. Взагалі, розповсюджений барабан HG може вироблятися зі сталі або ж з алюмінію. Раніше усі втулки мали виключно сталеві барабани, але ж його вага залишає бажати кращого.Тому все більше і більше виробників почали виробляти їх з легкого алюмінію. Проте, разом зі зниженням ваги велосипедисти отримали одну прикру проблему - касета почала залишати на ньому дуже серйозні задирки. Настільки серйозні, що кассету було дуже складно демонтувати без остаточного знищення барабану. Аби виправити цей недолік, виробники почали випускати касети з суцільною основою з алюмінію. Тобто при встановленні, касета торкається барабану тільки алюмінієвою основою, яку називають “павуком”. Що це дало? По-перше, барабан перестав деформуватись. По-друге, касета стала менше важити, бо в ній тепер менше сталі. Але й ціна їх на порядок вища, аніж звичайних.
Якщо у вас початково на велосипеді була встановлена саме касета на павуці (виглядає, як на фото вище), це перша ознака, що барабан втулки зроблений з алюмінію. Від сталевого він також відрізняється світлим або чорним матовим кольором. Або ж можна визначити це задопомогою магніта. Якщо не магнітиться - це точно алюміній. Тож не прогавте цей момент, щоб не зіпсувати втулку звичайною касетою. Бо окремо барабан можете не знайти, а придбати нову втулку буде значно дорожче.
Розрахунок касети - що то за звір такий
Помічали, що поруч із назвою касети завжди є запис по типу “11-40Т” або “10-52Т” ? Ці значення як раз і відображають її розрахунок. Тобто яка зірка у касети мінімальна та яка максимальна. А буква Т означає англійське “teeth”, тобто зубці.
Читати цей запис треба так: 11-40 означає, що найменша зірка касети має розмір 11 зубів, а найбільша - 40 зубів. Нічого складного. А між ними вже є певний набір зірок, різниця між якими називається кроком передачі. Тобто чим менше різниця між зірками, тим плавніше буде відчуватись зміна зусилля не педалях. Ось тому касети на шосейних велосипедах можуть мати розрахунок 11-25Т, а різниця між зірками може складати всього 1 зуб. Такі касети дозволять вам ідеально плавно розганятися на асфальті. Тому для шосейних велосипедів такі касети є оптимальними.
А ось в касетах гірського велосипеду все трохи інакше. Там вже не так важливий мінімальний крок, проте треба більше “легких” передач, які досягаються великими зірками. Тому на гірських велосипедах зазвичай використовуються касети 11-36, 11-40 і більше. Також дуже популярними зараз є великі “сковорідки” з найбільшою зіркою в 50-52 зуби. Вони мають величезний діапазон передач, тому попереду разом з ними може використовуватися усього лиш одна зірка. Сучасний МТБ світ вже неможливо уявити без трансмісій 1х12 та 1х11, переваги яких є темою окремої статті.
Отже, якщо ви бажаєте більше легких передач, вам треба дивитися в бік касет з великими зірками. Але майте на увазі, задні перемикачі мають обмеження по найбільшій зірці. Якщо у вас на велосипеді стоїть касета 11-36, то з великою вірогідністю ви можете без проблем встановити більшу на 11-42. А ось якщо вам закортіло ту саму “сковорідку” із зіркою на 50 зубів, вам треба впевнитися, що Ваш перемикач підтримує такі великі касети. Про це можна дізнатися, ознайомившись з інструкцією або мануалом саме для цієї моделі.
Як зняти касету з велосипеда?
Для того, щоб зняти касету, вам знадобиться спеціальний інструмент: хлист для утримання зірок касети, спеціальний ключ-знімач та рожковий ключ для знімача.
Послідовність дій для демонтажу наступна:
- Хлистом потрібно обгорнути зірку касети та зафіксувати її.
- Вставити ключ-знімач в гайку касети.
- За допомогою звичайного ключа або трещітки повернути гайку проти годинникової стрілки.
- Після цього просто зніміть касету з барабану втулки.
Якщо під час відкручування почуєте дзвінкий тріск - не лякайтеся. Це абсолютно нормальний процес відкручування гайки зі стопором.
Є питання?
Отже, щоб правильно обрати нову касету, вам потрібно виконати чотири основних кроки:
- Впевнитися, що у вас саме касета, а не трещітка;
- Знати кількість передач на старій касеті;
- Дізнатись, який стандарт барабану має втулка;
- Визначитись, який розрахунок вам підійде краще за все.
Слід зазначити, що нюансів з вибору касет значно більше, у статті наведені лише фундаментальні речі, без яких взагалі нікуди. Тому якщо у вас виникли додаткові питання, то ви можете написати його в коментарях, або зателефонувати нашим спеціалістам.
Надіємось, що стаття вам сподобалась і ви дізнались з неї щось корисне для себе.