Що таке крос-кантрі?

Більшість новоспечених велосипедистів досить часто стикається з таким терміном як «крос-кантрі». При цьому багато хто дивує те, що є спеціальні велосипеди, які мають аналогічну назву. Крос-кантрі – це один із видів змагань з велосипедного спорту. Якщо бути точніше, то за маунтінбайком (гірським велоспортом). Популярність велогонок, що описуються, настільки зросла, що їх внесли в програму Олімпійських ігор.

Змагання з крос-кантрі

Проводиться гонка крос-кантрі бездоріжжям з природними і штучними перешкодами, затяжними підйомами і дуже крутими спусками. Тому не кожному велосипедисту під силу брати участь у подібних змаганнях. Навіть аматорська велогонка вимагає від спортсмена дуже високих показників витривалості та вправності. Інакше буде дуже складно досягти позитивних результатів.

Змагання крос-кантрі

Гонки маунтінбайк проводяться у спеціальних категоріях. Це:

  • шорт-трек. Найчастіше заїзд триває трохи більше 5 кілометрів чи 10 кіл;

  • класичні траси займають близько двох годин безперервної гонки;

  • марафон. Цей вид гонки вимагає від спортсменів відмінної фізичної форми, оскільки змагання можуть тривати понад вісім годин.

Щоб взяти участь у будь-якому з видів змагань крос-кантрі, спортсмену необхідно багато та посилено тренуватися.

Еволюція сучасного крос-кантрі

Буквально за одне десятиріччя з ХС сталися дуже дивовижні метаморфози. Крос-кантрі зараз і крос-кантрі нульових років - це вже настільки різні речі, що можна вважати їх окремими дисциплінами. Сьогоднішні тренди у гірських видах велоспорту стрімко озираются в бік агресивності. Тож, сучасне крос-кантрі можна порівняти з даунхілом нульових років. Траси стали складніші, а покришки та кермо - на порядок ширші. Саме через це поціновувачі даунхілу більше не сміються з кантрійщиків за їх обтягуючу форму. Бо професійний гонщик крос-кантрі може легко дати їм фору на агресивних спусках.

Що таке крос-кантрі?

Якщо зараз ви подивитесь на сучасні змагання XC, ось що ви побачите:

✔️ Спуски. Вони стали складніші. Помітно зріс градієнт, складність та швидкість. Від гонщика потрібна не тільки витривалість, а ще й бездоганні навички керування велосипедом.
✔️ Стрибки. Ними тепер нікого не здивуєш. Якщо ви хочете поринути в цю дисципліну, то стрибати вам доведеться заввишки мінімум на 30-40 см. Звісно, це зробило змагання більш видовищними. Але потребує від вас певних технічних навичок.
✔️ Кам'яні секції та штучні перепони. будуть чекати на вас по всій довжині траси. Зазвичай їх потрібно буде технічно проїжджати або перестрибувати на швидкості.

Заміксуйте все це із затяжними підйомами та отримаєте сучасний та видовищний крос-кантрі, який вражає та перехоплює подих!

Ви можете подивитися, як з цим справляються топові XC спортсмени. Швейцарець Ніно Шуртер або наша Яна Беломоіна повністю віддають себе тренуванням, аби мати такі вражаючі результати. Окрім тренування на велосипеді, вони також проходять купу інших вправ та відновлюючі комплекси. Бо великий спорт - то не жарт, і люди роками віддано працюють у цьому напрямку!

Крос-кантрі

Аби витримувати такі навантаження, підготовка у спортсмена повинна бути ідеальною і всебічною. Бо у спорті важлива кожна секунда та кожна десята кілометра на годину швидкості. Безперечно, люди стали тренованіші та велосипеди від них аж ніяк не відстають.

Тож як змінилися велосипеди за ці роки:

✔️ Середня вага велосипеда стала нижчою. Тепер це можливо завдяки новим матеріалам, які почали використовувати в виробництві рам та компонентів. За цієї причини раніше в XC не було двопідвісів, бо вони були дуже тяжкі. Зараз двопідвіс - мало не основний велосипед у спортсмена.
✔️ Збільшився хід підвіски. Раніше в XC панували вилки із ходом до 80 мм. Тепер 100 мм - це мінімальний показник, а то і взагалі використовують підвіску на 120 мм.
✔️ Збільшилася ширина гуми та її агресивність.. Якщо раніше всі спортсмени їздили на покришках завширшки максимум 2 дюйми, то зараз 2,2 - це мінімальний показник. Протектор також набув агресивніших рис.
✔️ Змінилися параметри керма та виноса. Ширина керма тепер складає в середньому 720 - 760 мм. Такий показник дозволяє мати ідеальний контроль над велосипедом. Винос тепер має довжину в 80 мм максимум, а то і менше. Хоча раніше поєднання керма в 600 мм та виноса в 110 мм вважалося ідеальним
✔️ Ріжки на кермо стали рудиментом. Зі зростанням ширини керма у спорті в них просто немає необхідності. Вони вже нічим не допомагають, тільки збільшують вагу.
✔️ Трансмісія з однією зіркою попереду. Це відносно новий стандарт для всіх спортивних гірських велосипедів, який передбачає одну зірку попереду, а позаду велику касету на 11 чи 12 зірок.

велосипед для крос-кантрі

Навіть шляхом візуального порівняння легко сказати, що сучасний кантрійний велосипед(зправа на фото зверху) став набагато агресивнішим та витривалішим. Особливо на відміну від своїх батьків та дідусів. Саме тому, під час вибору велосипеду для спортивного використання, надайте перевагу актуальним моделям свіжих років. Вони вже мають все необхідне задля того, що ви мали змогу ефективно тренуватися.

Технічні вимоги до крос-кантрі велосипеда

Сучасний байк для крос-кантрі - це такий собі інструмент для досягнення певних результатів у спорті. Тому цей інструмент повинен мати характерні риси, і не залежати від цінової політики. Будь то недорога модель для початківців, чи технологічний байк з хай-енд сегменту.

Матеріал рами

Усі сучасні велосипеди для крос-кантрі збираються на рамах з алюмінію, чи карбону. Сталеві рами у цьому напрямку вже не використовуються, бо дуже важкі і м'які. Тому абсолютно не взмозі нормально передавати зусилля від спортсмена у швидкість. Тож, якщо бачите велосипед на сталевій рамі - знайте, що це ультра дешева модель, яка аж ніяк не підійде для спорту.

  • Алюмінієва рама - використовується у велосипедах любительского класу та підійде для тих, хто тільки починає захоплення крос-кантрі. Сучасні алюмінієві рами досить легкі та мають дуже багато технологій, які роблять їх ще легшими та жорсткими. Але ж для великого спорту властивостей алюмінію все ж недостатньо.
  • Велосипед на рамі з карбону - вибір завзятого гонщика. Карбонова рама відкриває перед вами безліч нових можливостей. Окрім її низької ваги, вона дуже цінується за свої унікальні здатності. З одного боку вона ідеально поглинає дрібні вібрації, а з іншого має вражаючу бічну жорсткість. Через це вам буде значно легше підкорювати великі відстані, підйоми та розбите бездоріжжя.

рама для крос-кантрі

Візуально відрізнити ці рами не так вже й важко. Рама з алюмінію має зварні шви на трубах. У той час, як карбонова немає ніяких з'єднань. Тому що фактично вона - це єдиний елемент. Саме через це в неї така вражаюча жорсткість.

Колеса та покришки

Колеса на гірському велосипеді - це один з ключових елементів, який несе на собі багато навантажень. Подвійні ободи та широка гума - це щось базове, яке є на кожному велосипеді, починаючи з початкового рівня. Тому при виборі сучасного велосипеда розгляньте більш конкретні речі:

  • Внутрішня ширина обода - не менше 20 мм. Це необхідно для того, щоб без проблем встановлювати широкі покришки (до 2,4 дюймів)
  • Ширина покришок - мінімум 2,1 дюйми. Цього буде достатньо, щоб мати надійне зчеплення поза дорогами. Для спортивного використання бажано збільшити цей показник до 2,2-2,3 дюймів.
  • Кріплення на осях. Для активної спортивної їзди колеса повинні кріпитися до рами та вилки за допомогою наскрізних осей. На відміну від звичайного ексцентрика вісі мають більшу міцність та жорсткість. Але для початку ексцентрики вам цілком підійдуть. Але майте на увазі, що зі зростанням вашої майстерності доведеться робити апгрейд. Тож, можливо, це зробити зараз ?

велосипед для крос-кантрі

Перемикання передач

До роботи трансмісії завжди були дуже серйозні вимоги. Все повинно працювати швидко та без затримок. Бо найменша затримка у роботі перемикача може коштувати спортсмену місця на п'єдесталі. Тож зараз поговоримо про основні вимоги до трансмісії.

  • Перемикання із двома зірками попереду - буде оптимальним для початківців. Така система відрізняється відносно меншою вартістю та є дуже практичною під час звичайних поїздок. Але у спорті вона не може похизуватися дійсно швидким підбором передач. Бо спортсмену потрібно тримати в голові, що треба перемикатися і попереду, і позаду. Це займає дуже багато часу.
  • Трансмісія з однією зіркою попереду - сучасне рішення для спортивних змагань. Тут вам потрібно думати тільки про задній перемикач. Велика касета з легкістю компенсує відсутність другої зірки попереду. Ця система ідеальна для змагань, що правда і коштує дорожче, аніж системи на дві зірки. Але результат того вартий - сміливо обирайте її для спорту!

як обрати велосипед для крос-кантрі

Педалі

Поза усіма сумнівами - для спорту краще вибрати контактні педалі. Тай не тільки для спорту, дуже багато звичайних велосипедистів вже оцінили їх переваги. Повірте, ви відчуєте переваги контактних педалей не тільки на змаганнях, а навіть під час звичайних поїздок на роботу.

педалі крос-кантрі

Що відбудеться з вами після переходу на контактні педалі?

✔️ Ви будете їхати швидше з тими самими зусиллями, що і раніше. Все через те, що більше не потрібно докладати зусиль, щоб утримувати ноги на педалях. Вони завжди будуть на своєму місті.
✔️ Ваша потужність у підйомах зросте. Особливо, коли ви засвоїте техніку кругового педалювання.
✔️ Керувати велосипедом буде легше.. Особливо це стосується складних ділянок зі штучними перешкодами.

Не будемо брехати, спочатку ви матимете певні проблеми. Вам потрібно звикнути, що треба вчасно вистібуватися. Зазвичай процес звикання займає два-три тижні максимум. У крос-кантрі буде дуже складно без контактних педалей, тож щиро радимо вам зробити такий крок та прокачати власні здібності.

Тип підвіски

Головне правило крос-кантрі - хід амортизаційної вилки повинен бути не менше 100 мм. Менший хід просто не дасть вам змогу ефективно долати бездоріжжя з його нескінченними спусками та ямами.

А ось за типом підвіски починається найцікавіше. Тому що раніше у крос-кантрі панували хардтейли - велосипеди без заднього амортизатора. Зараз же без дводпідвісів цю дисципліну дуже складно уявити. Технології зробили двопідвіси легкими та ефективними. Тепер це вже не важкі залізяки, якими були ще десятиріччя тому. Відомі спортсмени у своїх тестах неодноразово доводили очевидні переваги двопідвіса перед хардтейлом.

двопідвіс для кросс-кантрі

Тож, чим так круті двопідвіси?

✔️ Максимум керованості та комфорту на складному бездоріжжі. Задній амортизатор дає вам змогу краще контролювати велосипед на спусках.
✔️ Більше швидкості у підйомах на бездоріжжі. Підвіска прибере усю тряску, через яку ви втрачаєте швидкість.

перегони кросс-кантрі

Але ж це зовсім не означає, що хардтейли взагалі не потрібні. Незважаючи на усі технології двопідвісів, вони все ще важче, ніж хардтейли. Тож, якщо ви плануєте марафони, де відстань важливіша за складність траси - саме хардтейл буде кращим вибором. Детальніше про відмінності цих і не тільки гірських велосипедів можна почитати ось тут.

Висновок

Сучасне крос-кантрі - це не просто лайтові поїздки бездоріжжям. А дуже складна дисципліна, яка потребує максимум від спортсмена та його велосипеда. Якщо ви вирішили спробувати себе у цьому напрямку, то ось вам кілька порад:

✔️ Перш за все зверніть увагу на свою фізичну підготовку. ХС буде потребувати від вас витривалості та фізичної сили, аби підкорювати великі відстані та долати підйоми.
✔️ Також не забувайте про технічні навички: потрібно вміти долати перешкоди, виконувати стрибки, розвивати техніку педалювання та гальмування.
✔️ Ваш велосипед - це ваш інструмент. Тож він повинен відповідати вимогам, про які ми казали вище. Вони продиктовані вже кількома поколіннями професіоналів, тож до них варто прислухатися.
✔️ Якщо у вас не вистачає грошей на карбоновий байк перевіреного виробника, не женіться саме за карбоном.. Краще зверніть увагу на алюмінієвий брендовий велосипед з обладнанням вищого рівню. Для початку цього буде більше ніж достатньо. Перевірені виробники, такі як Merida, Giant або Cannondale запропонують вам тривалу та реальну гарантію, на відміну від менш відомих китайських брендів. А якісні компоненти трансмісії та вилка зроблять вам менше нервів під час тривалого використання.

Всім гарних тренувань та нових досягнень!

Відгуки

08 Березня 2020 14:14
Горные байки лучшие для езды вообще
Тільки авторизовані користувачі можуть залишати відгуки Вхід
Задавайте питання в Instagram Задавайте питання в Telegram