Типи MTB велосипедів
Що вам перше спадає на думку, коли ви чуєте слово “велосипед”? Хтось пригадує, як досліджував місцевість за допомогою старенької “України”. Комусь одразу приходять на думку швидкісні пелотони - групи шосейних гонщиків, які змагаються у найпрестижнішому змаганні Тур Де Франс. Але в абсолютної більшості велосипед стійко асоціюється з крутими спусками та трохи божевільними райдерами, які їх підкорюють. Бо це яскраве видовище, яке перехоплює подих. Дійсно, гірський велосипед може подарувати нам найяскравіші емоції, від спокійних мандрів до екстремальних розваг у горах.
Ще зовсім нещодавно (десь 40-50 років тому) велосипед був виключно знаряддям шосейних гонщиків та звичайним помічником у життєвих справах. Але наша людська сутність завжди прагне до чогось нового і незвичайного. Таким чином в 70-их роках минулого століття двом велолюбителям з Каліфорнії спало на думку встановити на велосипед широкі покришки. Для цього довелось розробити нову раму, яка б дозволила їх встановити та вирішити ще декілька інженерних питань. Але результат перевершив усі очікування, їх витвір здобув скажену популярність. А вже в 90-их роках UCI визнали його, як окремий вид спорту, нарівні з шосейним.
Відрізнити сучасний гірський байк від інших зараз дуже просто - він обов’язково повинен мати широкі покришки. Це дасть надійне зчеплення під час поїздок поза асфальтом. Ще одна їх візитна картка - амортизаційна вилка, яка дарує комфорт та значно покращує керованість. Та, звісно, міцна рама, яка витримує великі навантаження.
Гірський велосипед - це складно та легко одночасно
Як відрізнити гірський велосипед для звичайних прогулянок та, наприклад, для спортивних змагань чи екстремальних спусків? Це вже складніше завдання, бо іноді вони можуть здаватись зовсім однаковими. Але це тільки на перший погляд, бо вони мають безліч відмінностей, які впливають і на ходові якості, і на кінцеву вартість.
Ось основні відмінності, з якими ми вас поступово познайомимо:
- Ширина покришок - це те що, безпосередньо впливає на керованість велосипеда. Чим вони ширше - тим комфортніше вам буде їздити агресивним бездоріжжям.
- Підвіска. Під цим словом мають на увазі передню вилку та задній амортизатор. Хід підвіски - це основний параметр її роботи. Під ним розуміють, наскільки великі ями та нерівності вона може згладжувати. Чим більше хід - тим більше велосипед готовий до екстриму.
- Особливості рами. Сюди входить її матеріал, геометрія та інші конструктивні моменти. Саме рама визначає, наскільки ефективно велосипед буде поводити себе, наприклад під час спуску або “штурму” затяжних підйомів.
Hardtail або Full Suspension - що це таке та що краще?
Основна властивість, яка робить велосипед гірським - це наявність амортизаційної вилки чи заднього амортизатора, який вбудований безпосередньо в раму. Потрібні вони для того, щоб вам було зручніше долати бездоріжжя. Велосипед стає легшим в керуванні, адже ями та нерівності не б'ють по руках. Вам стає легше всидіти в сідлі, коли починаються “найвеселіші” ділянки. Якщо вилка та амортизатор на велосипеді присутні одночасно, такі велосипеди мають назву full suspension, що в перекладі з англійської означає “повнопідвісний”. В нас їх ще називають двопідвіс, або просто підвіс. Якщо задній амортизатор відсутній, а є лише амортизаційна вилка - такі велосипеди мають назву хардтейл.
Ми вирішили одразу розповісти про цю відмінність, тому що для деяких стилів катання (про які буде мова нижче) може підійти хардтейл або двопідвіс. Тож потрібно одразу відчути між ними різницю
Відчуваємо, що у вас назріває резонне питання, що краще обрати? Хардтейл або ж двопідвіс… Тому зараз ми наведемо плюси та мінуси кожного з них, а ви вже зможете прийняти для себе певне рішення
Тож, почнемо з хардтейла:
+ | Доступна ціна. Велосипеди без заднього амортизатора значно дешевші за своїх повнопідвісних родичів. Конструкція рами простіша за двопідвісну, тому й ціна значно нижча. |
+ | Низька вага. У порівнянні з двопідвісами хардтейли будуть легшими, знов таки через відсутність амортизатора і додаткових з’єднань рами. |
+ | Універсальність. Такі велосипеди зазвичай дозволяють легко їздити як асфальтом, так і бездоріжжям |
− | Неготовність до агресивних спусків. За відсутністю заднього амортизатора зчеплення у хардтейлів буде гіршим, ніж у двопідвісів. Тому хардтейл буде гірше керуватись, якщо почати їздити на ньому агресивно. Тобто долати швидкісні спуски, та вщент розбиті грунтові стежки. |
Розглянемо детальніше переваги та недоліки двопідвісів:
+ | Найкраща керованість. Завдяки задньому амортизатору вам не потрібно постійно привставати для зручності. Підвіска зробить велику частину роботи за вас, тож поїздки суцільним бездоріжжям з ним будуть значно легшими. |
+ | Комфорт. Майже усі недоліки покриття будуть усунені підвіскою, тож ви будете отримувати більше задоволення від найрозбитіших доріг. |
− | Висока ціна. Так, двопідвіси значно дорожче. Але це пов’язано з тим, що їх рами здебільшого є витвіром інженерного мистецтва. Ви тільки уявіть, скільки моментів треба врахувати, щоб велосипед так неперевершено поводив себе в найскладніших умовах? На наш погляд, це розумна сплата за такі бонуси. |
− | Обслуговування складніше. Двопідвіси потребують більше уваги до себе, тому що їх конструкція складна та технологічна. Треба регулярно проводити ТО не тільки вилки, а ще й заднього амортизатора. Окрім цього треба доглядати за з’єднаннями (лінками) - це такі рухливі частини рами. Бо вони містять у собі багато підшипників, котрі треба регулярно змащувати або замінювати. Це знов таки може вдарити по кишені. |
Тому, обираючи між двома типами рами, запитайте в себе, що ви хочете отримати. Якщо вам до вподоби екстрим та максимум бездоріжжя - двопідвіс однозначно вартий придбання. Це просто невичерпна маса емоцій та досвіду. Якщо ж вам до вподоби спокійніші виїзди на більш великі дистанції - в цьому вам ідеально допоможе хардтейл, бо він легше, та на ньому простіше долати великі відстані.
Тепер розберемо типи велосипедів за стилем катання.
Cross Country (XC)
Цей тип MTB заслужено є найпоширенішим різновидом велосипеда взагалі. Він же залишається найпопулярнішим в нашій країні, хоч останні роки на його місце відчайдушно мітять гравійники та міські велосипеди. Взагалі, що таке Крос-Кантрі? Перш за все, це спортивна дисципліна, яка передбачає перегони бездоріжжям в досить складних умовах. Якщо ви подивитесь сучасні крос-кантрійні змагання, то можете здивуватись, наскільки складними там бувають спуски та затяжні підйоми.
А тепер, поставте собі питання, а чи може коштувати велосипед для таких складних змагань умовні 200-300 доларів? Відповідь - ні. Тому найдешевші велосипеди такого типу можемо віднести до крос-кантрі хіба що умовно. Тому що вони тільки конструктивно на них схожі,мають покришки схожої ширини, схожу на вигляд вилку, форму рами та інші аспекти. Але такі велосипеди підходять тільки для прогулянок, бо всі їх компоненти не розраховані на серйозні навантаження. Також якісніші велосипеди менше важать, що також позитивно впливає на ходові властивості та ваш настрій.
Умовно усі крос-кантрі велосипеди за ціною та призначенням можно поділити на три рівні:
- Fitness - недорогі велосипеди, які призначені для звичайних прогулянок містом або ж міськими парками. Відмінний варіант для тих, хто не бажає використовувати велосипед для змагань або поїздок на великі відстані. Зазвичай, мають ціну від 200 до 600 доларів. Найдешевші представники цієї категорії будуть мати сталеву раму, що робить їх доволі важкими. Тому ми рекомендуємо розглядати велосипеди на рамі з алюмінію. Вони легкі та надійні.
- Sport - велосипеди середнього технічного рівня. Вони обладнані якісними компонентами, котрі дозволять вам без проблем долати великі відстані на бездоріжжі. Вони обіцяють не вийти з ладу та не доставити вам проблем, якщо ви будете використовувати його, як транспорт на кожен день. Також вони підходять для поїздок бездоріжжям на дистанції від 100 км. Цінник на такі велосипеди вже буде складати від 600 до 2000 доларів. За такі гроші ви отримаєте якісну амортизаційну вилку, яка буде працювати, а не тільки робити вигляд. Також на ньому вже будуть якісні компоненти перемикання, котрі готові працювати без збоїв. Ще вони мають раму з алюмінію з усілякими формінгами та баттінгами, котрі роблять її легшою та міцнішою. Та, звісно, надійні гідравлічні гальма.
- Racing - велосипеди високого та професійного рівня. Як ви вже здогадались із назви, саме ці велосипеди повністю відповідають дисципліні Крос-кантрі. Вони створені для професійних і не дуже спортсменів, які працюють на результат. Тут використовуються запчастини з найвищим рівнем якості та технологічності. Велосипеди збираються на рамах з карбону, тому є дуже легкими та ефективними. Вони без проблем витримають складні технічні траси, та відмінно працюють за будь-яких умов, навіть у суцільній багнюці! Їх вартість стартує від 2000 доларів. Верхня межа відсутня, бо можна зібрати велосипед і за 5 тисяч доларів, і за 10, і навіть більше. Все залежить від вашої фантазії, гаманця та завдань, які будуть стояти перед велосипедом.
Слід зазначити, що велосипеди для крос-кантрі можуть бути, як хардтейлами, так і двопідвісами. Кожний буде мати свої сильні сторони. Наприклад, хардтейл більше підійде для тривалих марафонів (на великі дистанції), а двопідвіс для складних технічних трас с купою стрибків та перешкод. Найдорожчими велосипедами для крос-кантрі цілком очікувано є саме двопідвісні.
Downсountry велосипеди - “переCross-Country” або “недоTrail”?
В сучасному MTB світі зараз дуже гучно лунає цей термін. А почалося все з того, що декілька райдерів хотіли мати велосипеди, які будуть такими швидкими, як XC. І в той самий момент майже не поступатися прохідністю та комфортом більш агресивному та важкому велосипеду для трейла.
Для цього вони взяли двопідвісну раму від крос-кантрійного велосипеду, встановили на неї вилку і амортизатор ходом 120 мм (тут і є головна відмінність!), потужніші гальма, ширше кермо та покришки. І що вони отримали? Байк почав більш впевнено їхати вниз, при цьому залишаючись вражаючи ефективним, коли справа доходить до підйому.
Світові виробники, такі як Merida, Cannondale та інші одразу підхопили цей тренд. І сьогодні на ринку ми вже можемо бачити представників породи DownCountry - серія Ninetysix від Merida, Scalpel SE від Cannondale та багато інших.
Їх можна назвати Cross-Country на “максималках” або ж Trail на “мінімалках”. Бо до прохідності та комфорту останнього він трішечки не дотягує.
Тому, якщо ви шукаєте ювелірну грань між швидкістю та керованістю, спробуйте знайти її саме в Downcountry велосипедах.
Trail - море фану та пригод
Перекласти це слово з англійської, можно як “стежка”, тобто шлях поза дорогами. На відміну від крос-кантрі Trail - це вже не спортивна дисципліна, а просто стиль їзди, який пропонує вам драйвове катання бездоріжжям зі швидкісними спусками. Але не розслабляйтесь - підйоми також важлива частина трейлових поїздок.
Саме тому, такі велосипеди обладнані підвіскою з більшим ходом, ніж крос-кантрі. Якщо в XC панують звичні всім 100 мм ходу, то байк для трейлу повинен мати вже 130-140 мм. Це дасть вам більше впевненості та комфорту під час розбитих спусків. Тож занадто тримати руки на гальмах вже не потрібно - просто їдьте та насолоджуйтесь звивистою стежкою.
Також на трейлові велосипеди встановлюють широкі покришки з агресивним протектором. Тоді як XC здебільшого отримує не таку агресивну гуму. Це також дозволяє вам почуватися розслаблено та впевнено. Бо гума буде добре тримати вас у всіх критичних випадках. При цьому трейловий байк дасть вам змогу без проблем подолати підйом, бо все ще залишається легким на розгін та підтримку швидкості
Ще одна не дуже очевидна відмінність - це геометрія рами. Рами для трейлу є довшими, та мають гострий кут нахилу вилки. Це дозволяє вам зручно сидіти та ефективно контролювати велосипед на спусках. І що дуже важливо - ви будете робити це із задоволенням та не будете страждати.
Отже, якщо ви хочете весело проводити час у лісосмугах, або десь у Голосіївському парку в Києві - то цей велосипед для вас. Вони також можуть бути хардтейлами або двопідвісами, про особливості яких ви вже знаєте.
All Mountain
Цей байк вже на сходинку ближче до агресивних поїздок. На ньому можна сміливо підкорювати наші незрівнянні Карпати та інші гори світу. Затяжні спуски з агресивними кам’яними секціями? Не проблема! Завдяки передній та задній підвісці з ходом не менше 150 мм. Не шукайте тут альтернатив двопідвісу, хардтейлів в цій категорії вже не зустріти. Тому що в горах спуски значно довші, складніші та небезпечніші. А хардтейл в таких умовах вже не в змозі забезпечити належну безпеку та керованість.
Перемикання та гальмівна система тут встановлюються з ухилом на витривалість та надійність. Зокрема, дуже важливим елементом є потужні гальма. Щоб забезпечити цю потужність, використовується чотирьохпоршнева гідравліка, яка має вражаючий ефект. Вони зможуть вас зупинити в умовах складних гірських трас
Також на цих велосипедах ви не будете сильно страждати під час підйомів, бо вони мають не зовсім агресивну геометрію рами, та не дуже багато важать. Але ж треба розуміти, що цей апарат заточений, щоб їхати вниз, а не вгору. Тому ви будете вдячні агресивним та широким покришкам, які встановлюються на цей велосипед.
Enduro
Одразу хочемо попередити, що не варто плутати ці велосипеди з Endurance. Бо Endurance - це різновид шосейнного велосипеду, пряма протилежність цьому агресивному велетню з “жирнючими” покришками. Ендуро двопідвіси створені для гір, це їх природнє середовище. Якщо порівнювати з All Mountain, Enduro створені для суворіших умов. Маючи могутню підвіску з ходом в 160 - 180 мм, їм по зубах майже будь-які гірські траси високого рівню складності. Ці велосипеди зібрані на дуже міцних спеціальних компонентах професійного рівня.
Потужні гальма готові працювати в найсуворіших умовах стільки, скільки вам потрібно. Надійність рами, коліс та амортизаторів протестовані сотнями годин у лабораторіях та реальними райдерами світового рівня. Маючи такий велосипед, ви отримаєте безліч фану та емоцій в горах на спеціально облаштованих трасах. Просто відпустіть важіль гальма і вперед за черговою дозою адреналіна!
Downhill
Якщо ви бачили коли-небудь змагання Red Bull Rampage, то точно знаєте, як виглядають ці могутні велосипеди. Що одразу кидається в очі, так це велика двокоронна вилка з ходом в цілих 200 мм! Навіщо так багато, запитаєте ви? Щоб можна було виконувати ті божевільні стрибки та нестись вниз, ігноруючі будь-які перешкоди. Як ви вже здогадались, низька вага для цих монстрів не є пріоритетом, хоч сучасні велосипеди для даунхілу не можна назвати надто важкими.
В таких байках ставка зроблена на надзвичайну міцність, щоб вони витримували все і навіть більше. Ширина покришок спокійно може сягати 2,6 дюймів - аби було максимальне зчеплення. Зазвичай виробники просто не роблять дешевих запчастин для цих велосипедів, бо вони не пройдуть стандарти міцності. Тому, якщо ви задумались над придбанням такого монстра, треба усвідомлювати що ціна велосипеда буде зовсім не бюджетною. А його обслуговування також буде тягнути чимало грошей. Взамін він вам подарує максимальну надійність та безпеку в найскладніших гірських маршрутах!
Висновок простий - MTB створений для фану і пригод!
Сучасний гірський велосипед - це захоплюючий всесвіт, у якому кожен знайде щось своє. На них можна мандрувати, досліджуючи все нові та нові території. Вони також підійдуть для тих, хто хоче випробувати себе на міцність, беручі участь у змаганнях. Також гірський байк - найкращій друг для активного відпочинку в горах для прихильників екстремальних спусків. Сьогодні їх обирають люди, які хочуть насолоджуватись мальовничими краєвидами, відкривати щось нове та не обмежувати себе асфальтом.
Що й казати, Mountain Bike - уособлення вільного духу людини, яка завжди прагне до нових емоцій та відкриттів. Тож обирайте свій та вирушайте у пригоду!