Як правильно перемикати передачі на велосипеді

Велосипед з'явився як швидкий засіб пересування, але був розрахований на витривалих спортсменів і далекий від комфорту. На перших «біговілах» велосипедист сидів на рамі і відштовхувався від дороги ногами, навіть такі звичні речі, як педалі та сідло, з'явилися не відразу. Сучасні моделі, окрім інших зручностей, мають трансмісію, що дозволяє за необхідності змінювати зусилля на педалях. Далі ми розглянемо конструкцію та пояснимо принцип перемикання найпоширенішого типу трансмісій – ланцюгової передачі. Вона популярна через відносну простоту пристрою та невимогливість до догляду.

Більшість новачків при виборі свого першого велосипеда акцентують увагу на кількості швидкостей, вважаючи, що чим більше передач, тим швидше їде велосипед. Але швидкість байка більше залежить від зусилля на педалях, а чи не від кількості передач. Звичайний дорожній велосипед з єдиною передачею за швидкістю не сильно поступається швидкісному шосейному. То навіщо потрібно багато передач на велосипеді? Ми збираємося відповісти на це питання, а також з'ясувати важливі супутні моменти.  

Навіщо потрібні швидкості на велосипеді

У автомобілях перемикання передач необхідно для зменшення навантаження на двигун та економії палива при зміні умов їзди.

Перемикання передач у велосипедній трансмісії має ту саму мету: зменшити зусилля на педалях і знизити стомлюваність велосипедиста. Якщо ви неспішно їздите кілька разів на тиждень стандартним маршрутом, то навантаження на ваші м'язи більш-менш рівномірне і особливої необхідності перемикати передачі немає. Однак якщо ви їздите складною пересіченою місцевістю на високій швидкості або захоплюєтеся тривалимипоїздками, то стежити за вибором правильної передачі надзвичайно важливо. Для визначення потрібної передачі потрібно знати про таке поняття, як каденс.

Каденс – кількість оборотів педалей, що виконуються велосипедистом за одну хвилину. Наприклад, кажуть: «каденс 90». Мають на увазі їзду в темпі 90 оборотів педалей за хвилину. Також існують такі поняття як високий, низький та оптимальний каденс:

  • Низький каденс – ви робите мало обертів за хвилину, але при цьому зусилля на педалях велике. Довго їздити в такому темпі небезпечно через величезне навантаження на серце та суглоби!

  • Високий каденс – ви крутите педалі дуже швидко. Навантаження на ноги невелике, але користі від такої їзди мало – рухатися з черепашою швидкістю не дуже приємно.

  • Оптимальний каденс – зручний особисто вам темп педалювання, дозволяє не дуже втомлюючись їхати далеко та довго. Ви їдете на втіху, але при цьому ваші м'язи і суглоби не перевантажуються і тренують витривалість. Для любителя вважається оптимальним каденс 60-70 на початку сезону і через пару місяців безперервного катання можна педалювати з каденсом близько 90-100. Спортсмени, які виконують регулярні тренування, здатні підтримувати оптимальний каденс понад 100.

Перемикаючи передачі, вам легше підтримувати постійний каденс на всьому шляху, незалежно від того, рухаєтеся ви в гору, із зустрічним вітром або мчіться рівним асфальтом. Велолюбитель повинен стежити за підтримкою каденсу. Для цього зручно використовувати велокомп'ютер із можливістю підрахунку каденсу.

Як дізнатися, скільки швидкостей у велосипеда

В даний час практично будь-який велосипед оснащений системою перемикання передач. Зазвичай їх буває від 6 до 33. Для шосейного чи гірського велосипеда розумною нормою є 18-27 передач. Часто навіть міські або дорожні велосипеди також мають перемикачі передач, для цього типу велосипедів достатньо 6-7 швидкостей.

Щоб визначити кількість передач, потрібно помножити кількість передніх та зірок на касеті велосипеда. Наприклад, на шатунах велосипеда закріплено 3 зірки та на касеті заднього колеса ви бачите 7 зірочок, такий велосипед має 21 передачу. Більша кількість передач, аж до 33, необхідна в поодиноких випадках і потребує більш акуратного поводження, а також значно ускладнює та подорожчає велотрансмісію.

 Зірки велосипеда

Розглянувши поняття оптимального каденсу, перейдемо до вивчення техніки перемикання передач.

Як правильно перемикати швидкості на велосипеді

Ми вже зрозуміли, чому важливо зберігати постійний каденс. Але рухатися, наприклад, ґрунтом набагато важче, ніж асфальтом і щоб каденс на ґрунті не знижувався, на ґрунті слід знижувати передачу. Потрібно знати, що перемикання на одну передачу на провідній зірці змінює зусилля на педалях у 2-3 рази швидше, ніж якби ви перейшли на одну передачу на задніх зірках. Перемикання передніх зірок різко змінює навантаження на трансмісію та ваші м'язи, тому їх перемикають набагато рідше, ніж задні.

Ведучі зірки задають основний темп педалювання, і перемикати їх потрібно при швидкій зміні умов руху. Маленька провідна зірка призначена для їзди в гору і вмикається заздалегідь перед початком підйому. Найбільша провідна зірка призначена для руху на якісному покритті з високою швидкістю або для спусків. Зазвичай попереду є третя зірка посередині для стандартних умов руху. Задні провідні зірки потрібні для тонкого підстроювання зусилля педалювання.

Якщо ви бачите перед собою ділянку в'язкого ґрунту або підйом, потрібно заздалегідь перейти на меншу провідну зірку. Ви можете зробити це перед самим підйомом, а якщо підйом невеликий, можна включити знижену передачу заздалегідь і, підвищивши каденс, розігнатися, щоб пройти підйом за інерцією.

На спуску ви можете перейти на велику провідну зірку для кращого розгону.

Велосипедист

Перемикачі передач – досить тендітні механізми та при неправильному використанні швидко зношуються. Потрібно знати прості правила підтримки працездатності трансмісії велосипеда. 

Ось вам декілька важливих порад, які допоможуть подовжити життя компонентам трансмісії та полегшать процес перемикання:

✔️ Сильний перекіс ланцюга по діагоналі шкідливий і сприяє швидкому зносу ланцюга, а також вимагає дорогого ремонту із заміною зірочок. Як потрібно правильно поєднувати комбінації зірочок, показано на малюнку нижче. Чим більше передня провідна зірка, тим менші ведені зірки ззаду слід з нею використовувати.  Дві найменших задніх ведених зірки слід використовувати з найбільшою передньою провідною зіркою. Дві найбільші провідні зірки призначені для використання в парі з маленькою провідною зіркою попереду.
✔️ При перемиканні передач ви продовжуєте обертати педалі, але при цьому не можна сильно тиснути на педалі. Якщо ви перемикаєте передню провідну зірку, то взагалі знижуйте зусилля на педалі, щоб уникнути ривків. Забороняється клацати передачами – це спричиняє поломку перемикачів. Просте правило: за один оберт педалів можна переключитися на одну передачу. Деяке обладнання дозволяє перемикати відразу кілька передач, але для новачка правильно переключитися в такий спосіб складно.
✔️ Чим більше передач у вашого велосипеда, тим ретельніше ви повинні стежити за чистотою та станом зірок та ланцюга. Обмеження на фізичні розміри змушує конструкторів на велосипедах з великою кількістю передач застосовувати тонші зірки, ланцюги та деякі інші деталі. Всі зазори у багатоступінчастих трансмісій менші, а деталі компактніші, тому чутливість такої конструкції до забруднення вища, а знос відбувається швидше.
✔️ Професіонал перемикає передачі безшумно. Чути одне легке клацання при перемиканні – Добре, ви все зробили правильно. Якщо передача перемикається з множинним хрустом, різким тріском, то одне з двох: ви перемикаєтеся  неправильно, або у вас зношена розрегульована трансмісія.

як правильно перемикати передачі на велосипеді

В кінці хотілося б сказати, що якщо ви збираєтеся купувати швидкісний велосипед, то вам просто необхідно навчитися правильно використовувати перемикачі передач. Адже при їзді ви докладаєте фізичних зусиль, і правильна техніка дає не тільки задоволення від процесу, але й безпечно зміцнює ваш організм, підвищує вашу витривалість. Набувайте досвіду та перемикання передач відбуватиметься у вас на несвідомому рівні, а ви перестанете витрачати сили даремно.

Ця стаття дає базові знання про механічні трансмісії. Матеріал у більшості випадків не застосовується до систем із планетарною втулкою та інших автоматичних трансмісій велосипеда.

Особливості перемикання передач на системах з однією зіркою попереду

Ми вже визначилися, як правильно перемикатися, коли велосипед має дві або три зірки попереду. Але ж сучасна велосипедна сфера дійшла до того висновку, що системи з однією зіркою - це дуже вдале рішення. З однією зіркою велосипедист позбавляється від багатьох проблем, з якими регулярно доводиться мати справу на класичних системах з кількома зірками попереду.

Для чого та як взагалі були придумані такі системи ? Справа в тому, що МТБ як дисципліна постійно зазнає змін. Змінюються технології, розміри коліс, змінюються і складність трас. Ще десятиріччя тому на ринку гірських велосипедів панували класичні колеса 26 дюймів, а тепер вони майже повністю витиснені великими колесами 29 дюймів. Інженери дійшли висновків, що для великих коліс тепер не потрібні дуже великі зірки попереду, а їх кількість можна легко зменшити до однієї. Паралельно з цим почали використовувати великі касети з діапазоном передач до 500%. Що означає така досить велика цифра ? Те, що найменша зірка в такій касеті у 5 разів менша за найбільшу. Це дає дуже великий вибір передач, з яким більше однієї зірки попереду просто не потрібно.

Як правильно перемикати передачі на велосипеді

Спортсмени уздовж і поперек обкатали цю новинку та дійшли таких висновків:

  • Процес перемикання передач став набагато швидшим
  • Велосипед суттєво знизив вагу

Якщо коротко, то спортсмени були дуже задоволені цим винаходом, бо він полегшує керування велосипедом у складних умовах. Тепер не потрібно думати про передній перемикач, все перемикання вконується на задньому. Передачі підбираються просто блискавично. А за рахунок виключення цілого блоку запчастин (манетка, перемикач та зірки) велосипед знизив вагу та став легшим у обслуговуванні. Тож, якщо ви давно хотіли збільшити свою ефективність, то можна сміливо переходити на одну зірку. Для цього можна придбати відповідний групсет, у якому вже буде все необхідне для переходу. 

Чим відрізняється процес перемикання на системах з однією та кількома зірками попереду:

✔️ Більше не треба думати про перекос. Лінія ланцюга налаштована таким чином, що у вас просто не буде надто великого перекосу на всіх зірках.
✔️ Тепер перемикання відбувається за допомогою однієї манетки. Тож не треба тримати в голові, що потрібно перемикатися ще й попереду. Це економить дуже багато часу, особливо коли ви берете участь у перегонах.

А ще на таких системах дуже рідко сходить ланцюг. Це завдяки особливій формі передньої зірки, яка має назву Narrow Wide. Її зубчики дуже високі та мають змінну товщину. Така форма дозволяє ланцюгу надійніше сидіти на зірці та не зіскакувати навіть під час стрибків та тряски.

Тож, якщо ви захоплюєтесь стрімкою їздою бездоріжжям, то дуже радимо вам перейти на таку систему та відчути усі її переваги на собі!

Якісне та ефетивне перемикання передач - це комплексний процес, до якого входить ваші навички та технічний стан велосипеда одночасно! Саме тому задля цього потрібно постійно шліфувати свої навички та регулярно доглядати за станом компонентів перемикання!

Відгуки

15 Травня 2020 03:02
"Чем больше передняя ведущая звезда, тем большие ведомые звезды следует с ней использовать"

А не наоборот? Большая + большая = сильный перекос, не вводите читателей в заблуждение.
VeloGO Staff
15 Травня 2020 16:52
Евгений, все верно. Спасибо
Исправили
Тільки авторизовані користувачі можуть залишати відгуки Вхід
Задавайте питання в Instagram Задавайте питання в Telegram