Друзі, 5.05 (Неділя) магазини VeloGO працювати не будуть.

Як правильно гальмувати на велосипеді

Як правильно гальмувати на велосипеді

Практично кожен велосипедист-початківець під час придбання свого першого байка замислюється про те, якою має бути гальмівна система і як ефективно її використовувати. Ми постараємося викласти головні принципи гальмування на байку та розібрати найскладніші моменти, пов'язані з цією дією. На відміну від автомобільного транспорту, велосипеди не оснащені додатковими засобами безпеки. Гальма та навичкикерування двоколісним «другом» можуть допомогти уникнути небезпеки на дорозі та навіть зберегти життя велосипедисту. Робота системи велосипедних гальм побудована за тим самим принципом, що і в інших транспортних засобах. Тому навички керування автомобілем чи мотоциклом можуть бути дуже корисними. Єдиною відмінністю автомобільної та велосипедної зупинної систем є розподіл навантажень на передні та задні колеса. У машинах воно відбувається автоматично. Велотранспорт потребує умінь виконувати ці дії вручну.

Задне і переднє гальмо: яким краще користуватися?

У любителів-початківців велоспорту найчастіше виникають проблеми з гальмівними системами швидкісних байків. Деякі велоаматори вважають передні гальма абсолютно марними чи навіть небезпечними. Особливо впливають на велосипедистів розповіді знайомих про невдалі кульбіти через кермо під час застосування передніх гальм. Внаслідок чого передні гальма можуть бути максимально ослабленими або повністю вимкненими.

Якими гальмами здійснювати гальмування на велосипеді

Ця помилка часто є причиною навіть фатальних наслідків. Це зумовлено тим, що передні гальма набагато ефективніші під час екстрених зупинок. Задній гальмівний привід краще застосовувати для керування велосипедом або як допоміжна гальмівна система.

Гальмування переднього гальма велосипеда

Велосипедні колеса мають недостатній контакт із покриттям дороги. Тому найбільш важливим фактором ефективного керування байком є навантаження на його передню частину. При екстреному гальмуванні задніми гальмами колесо може піти в юз і гальмівний шлях стане дуже довгим. При використанні переднього гальмівного приводу у складній ситуації припинити рух набагато легше.

Щоб використання передніх гальм було правильним та безпечним, доведеться витратити чимало часу на тренування. Але досягши певного рівня, ви ніколи про це не пошкодуєте. Єдині, кому варто послабити передні гальма - це діти, а також люди похилого віку.

Не можна відволікатися від дороги

Більшість «новоспечених» велосипедистів при гальмуванні чи зміні напрями руху дивляться на рульову колонку мотоцикла. Це – дуже велика помилка. Управління необхідно здійснювати на підсвідомому рівні так, щоб очі бачили та контролювали дорожню обстановку. Уявіть, що було б, коли кожен автомобіліст при включенні передачі або гальмуванні відривав би погляд дороги. У разі уникнути аварійних ситуацій було б неможливо. Тому варто запам'ятати головне правило керування будь-якими транспортними засобами. не можна відволікатися від дорожньої ситуації!

Як правильно проводити гальмування передніми гальмами?

Щоб використання гальм було ефективним та безпечним, варто навчитися «відчувати» роботу зупинної системи. Різко сповільнитись на високій швидкості можна лише за допомогою переднього гальма. Але його використання вимагає чимало навичок та досвіду.
Не варто сильно затискати ручку і тримати її до зупинки байка. Повне блокування переднього колеса призведе до неминучого польоту велосипедиста через кермо. Різкі точкові натискання допоможуть вам балансувати між гранню блокування та вільним рухом велосипеда. Це дозволить зробити різке уповільнення, але ніяк не вплине на керування транспортним засобом.

При вході в поворот зменшити темп їзди варто передчасно. Інакше буде дуже складно уникнути падіння. Особливо це актуально на слизькій та мокрій дорозі.

Правильне розподілення ваги – запорука успішної зупинки!

При гальмуванні на високій швидкості найбільші навантаження припадають на передню частину байка. При різкому уповільненні тіло за інерцією пересувається вперед, що може призвести до перекидання велосипедиста. Якщо зчеплення шин з дорогою слабке, варто перенести більшу частину ваги власного тіла на заднє колесо. І тому можна натиснути на педалі чи сідло. Руки необхідно тримати у розслабленому стані та зосередитися на напрямку руху. Невеликий тиск на кермо відчутно змінить навантаження на байк і може спричинити аварійну ситуацію.

На слизькій дорозі слід акцентувати увіагу на задніх гальмах.  Заднє колесо податливіше для керування. Блокування переднього колеса може стати причиною його зриву, що забезпечить «ефектне» та болюче падіння.

Екстренне гальмування на велосипеді: гірські схили та бездоріжжя

Їзда бездоріжжям та пересіченої місцевості вимагає наявності особливих навичок гальмування. Їзда навіть невеликими схилами може мати на увазі втрату зчеплення з покриттям дороги. Тому при гальмуванні на крутих спусках слід максимально переносити вагу тіла на заднє колесо і відпускати переднє гальмо під час стрибків. Приземлення із затиснутою гальмівною системою може завершитися гарним, але дуже неприємним для велосипедиста кульбітом.

Екстренне гальмування на велосипеді

При затяжному спуску важливо охолоджувати гальмівні колодки. Постійне застосування гальм призведе до перегріву системи зупинки і може пошкодити колісні диски. У цій ситуації варто користуватися досвідом автомобілістів, які здійснюють різкі уповільнення, після чого пускають транспортний засіб накатом, даючи гальмівній системі час на охолодження.

Розташування гальмівних ручок

Більшість виробників велотранспорту монтують ручки заднього гальма з правого боку керма, а переднього – з лівої. Цей варіант більш актуальний для шульги, тому що передні гальма вимагають більше чітких зусиль, які створюються моторикою робочої руки. Якщо ви вже звикли до використання гальмівних ручок заводської установки, то замислюватися над розташуванням важеля гальма не варто.

Тип гальм суттєво впливає на техніку гальмування

Кожен тип гальм має свою поведінку, та це також треба враховувати під час гальмування. Наприклад, буде дуже необачно вважати, що коштовні гідравлічні гальма матимуть ту саму поведінку, що й недорогі механічні і тим паче ободні. Тому, при використанні тієї чи іншої системи слід враховувати її особливості роботи, аби процес гальмування був максимально ефективним. Про ці особливості ми й хочемо розповісти нижче.

Що потрібно знати про ободні гальма?

Ободні гальма у свій час були дуже популярні як на гірських, так і на шосейних велосипедах. На світанку їх існування це був насправді свіжий подих у порівнянні із ножним типом гальм. Спочатку їх почали використовувати на шосейних велосипедах, а потім їх конструкцію суттєво доробили під широкі покришки та почали активно встановлювати на гірські велосипеди. Детальні особливості роботи цих гальм, а також їх різновиди ми досить розгорнуто описали в цій статті.

Як гальмувати ободними гальмами на велосипеді

Такий тип гальм (особливо, коли вони ідеально налаштовані) є досить потужними. Але проблема в тому, що ця потужність може бути раптовою та непередбачуваною. Як це відбувається: ви починаєте гальмувати, а через деякий час колеса замість рівномірного гальмування блокуються повністю. В народі цей ефект має назву “стоп-кран”. І він є дуже шкідливим під час проходження технічних ділянок бездоріжжя. Там де треба просто уповільнити хід, колеса блокуються і це може призвести до падіння або програшу часу.

Ось кілька важливих порад, аби запобігти появі “стоп-крану”:

✔️ Використовуйте тільки якісні гальмівні колодки з великою площиною зчеплення з ободом.
✔️ Регулярно перевіряйте стан тросів та оболонок гальмівної системи. Якщо ручки гальм натискаються з великим зусиллям - саме час все це замінити!
✔️ Слідкуйте, щоб поверхня ободу була чистою та не мала зношення. Бо це також може призвести до раптового блокування коліс.

Слід зауважити, що від цього ефекту на таких системах повністю позбутися не вдасться. Бо це один з їх ключових недоліків, який майже повністю відсутній у дискових гальмах.

Особливості роботи з дисковими гальмами

Логічним розвитком велосипеда стала поява на ньому дискового типу гальм. Завдяки цьому вдалося значно підвищити потужність та контрольованість гальмування. Гідравлічні та якісні механічні гальма відрізняються дуже легким та мʼяким натисканням гальмівних ручок. Відтак, керування велосипедом на складних ділянках стає набагато легшим.

Як гальмувати дисковими гальмами на ведлосипеді

Якщо ви нещодавно перейшли на гідравлічні або механічні гальма високого класу, то ось декілька важливих порад щодо їх роботи:

✔️ Не треба з усієї сили натискати на ручки всіма пальцями. Більшість сучасних гальм розрахована на натискання двома або навіть одним вказівним пальцем.
✔️ Навчіться гальмувати одразу переднім та заднім гальмами. Наприклад, поєднуйте значне зусилля на задній ручці з невеликим зусиллям натискання на передній. Та відчуєте, як процес гальмування стане набагато ефективніше та швидше. При цьому зношення колодок буде не таким швидким.
✔️ Гідравлічні гальма реагують навіть на незначне натискання. Саме тому потрібно вміти гостро відчувати ці зміни. Таким чином ви зможете краще контролювати швидкість велосипеда навіть незначною зміною натискання.

Техніка гальмування на велосипеді

У якості висновку можна зазначити, що кожні окремо взяті гальма (навіть одного типу різних виробників) мають свої особливості, які потрібно відчути. Тож, щоб повністю вивчити їх роботу, треба випробувати їх як на асфальті, так і бездоріжжі. В цьому питанні дуже важливий досвід, та ми щиро бажаємо, аби він був тільки позитивним!

Відгуки

Поки немає жодного відгуку. Станьте першим!
Тільки авторизовані користувачі можуть залишати відгуки Вхід
Задавайте питання в Instagram Задавайте питання в Telegram