Велосипедні гальма

Всім доброго здоров’я!

Зовсім нещодавно ми ознайомились зі статистикою аварій за участю велосипедистів та дійшли певних невтішних висновків. Більша частка аварій трапляється через елементарні порушення правил дорожнього руху. В них чітко зазначено, що для безпечного пересування компоненти велосипеда повинні мати повністю справний стан. Зокрема, це стосується велосипедних гальм. Саме вони відіграють вирішальну роль у безпеці. Але більшість велолюбителів чомусь про це забувають. І почигають ганяти на шалених швидкостях із гальмами, які не можуть нічого вдіяти у критичних ситуаціях.

гальма для велосипеда

Дуже часто, збираючі потужний електровелосипед, люди зовсім забувають встановити на нього ефективні гальма. І в результаті чого попадають в сумну статистику аварій. Бо заслабкі гальма фізично не можуть вчасно зупинити байк. Теж саме стосується і звичайних велосипедів. Тож у цій статті ми хочемо познайомити вас з найпопулярнішими типами гальм. Розповімо, які моделі варто, а які не варто ставити на той чи інший велосипед. Розповімо дещо важливе про їх основні відмінності та властивості, які варто врахувати під час вибору.

Якщо повністю узагальнити, то сучасні велосипедні гальма поділяються на ободні та дискові. В деяких типах велосипедів ще можна зустріти барабанні гальма, які відомі усім як “ножні”. Безперечно, за всю історію існування велосипеда було ще декілька типів. Але усі вони мають дуже критичні недоліки, та не використовуються на сучасних велосипедах.

Барабанні гальма для велосипеда

Хочемо почати саме з цього типу гальм, бо вони є найвідомішими всім ще з дитинства. Барабанне гальмо приводиться в рух обертом педалей назад, а весь його механізм знаходиться всередині задньої втулки. Саме за цей принцип дії йому й дали назву “ножний”. Усі, хто їздили на велосипедах по типу “України”, дуже добре їх пам'ятають. Процес гальмування до непристойності простий - натискаєш на педалі у зворотному напрямку - починаєш зупинятись. Все дуже легко.

ножне гальмо на велосипед

Де використовуються ножні гальма?

Зараз такий тип гальм є не розповсюдженим, бо використовується в дуже обмеженої кількості велосипедів.

Тож ви можете їх зустріти:

  • У найдешевших велосипедах без швидкостей
  • На багатьох дитячих велосипедах
  • Не деяких міських велосипедах середнього рівня (таких дуже небагато).

Серед усіх сфер використання зараз вони найкраще підходять для дитячих велосипедів. Але все одно його комбінують з переднім ободним. Тому що для малечі важливо гальмувати так, як йому буде зручно. І така комбінація цілком задовольняє цю потребу. Тому що можна буде гальмувати і руками, і ногами одночасно.

види гальм для велосипеда

А ось на велосипедах для дорослих такий тип гальм вже втратив популярність. Пов'язано це з тим, що майже всі сучасні велосипеди (крім найдешевших) мають багато швидкостей. А це фізично ніяк не можна поєднати з ножним гальмом, бо ці системи є повністю несумісними.

Які є плюси та мінуси у ножних гальмах?

+ Не треба обслуговувати Механізм повністю закритий та не схильний до забруднення. Ви можете забути про його обслуговування, і це факт.
+ Дуже дешеві. Таке гальмо зараз є найдешевшим на ринку, тож його заміна та ремонт не вдарять вам по гаманцю.
+ Не залежать від стану ободу Все одно який стан буде мати обод. Ножному типу гальм це не важливо, він буде працювати як і завжди.

Але чи означає це, що вам варто переходити на такі гальма? Особливо замість ободних та тим паче дискових. Зовсім ні, і ми ні в якому разі не рекомендуємо це робити. Тож якщо ви хочете їздити хоч трохи швидко, тут ножний тип гальм буде мати дуже серйозні недоліки.

Невелика потужність гальмування Такий тип гальм погано порається з великими швидкостями. Якщо ви маєте велику вагу, то цей нюанс проявлятиметься ще більше.
Затримка в роботі Гальмування відбувається не одразу після натискання педалей назад. А десь через 1-2 секунди, коли внутрішній механізм почне зажимати корпус втулки із середини. Це неприпустимо, якщо ви збираєтесь їздити у спортивному режимі.

Отже, ножний тип гальм підійде тільки для дитячих та міських велосипедів, де великі швидкості і складні траси не плануються. Для всього іншого варто розглянути наступні типи гальм.

Ободні гальма для велосипеда

style="text-align: justify;">Саме тоді, коли велосипед почав використовуватися у якості спортивного знаряддя, і вигадали ободні гальма. Вони вже на декілька порядків потужніші за барабанні. Гальмування відбувається без затримок, колодки затискають обод швидко та велосипед уповільнюється. Перші гонщики Тур Де Франс одразу оцінили їх переваги. Адже тепер вони мали змогу уповільнювати одразу два колеса - це дає більше контролю на велосипедом та більше безпеки.

ободні велосипедні гальма

Процес гальмування простий - ви натискаєте на гальмівну ручку, а вона в свою чергу передає зусилля на паралельні дуги, що затискають колодки на ободі. Саме сила тертя обода о колодки і дає гальмівне зусилля.

Конструкція ободних гальм наразі дуже розвинена та має такий розподіл:

  • V-brake (для гірських велосипедів)
  • Кліщовий тип гальм (для шосейних велосипедів)
  • Кантилеверні гальма (застарілий формат для МТБ та циклокросу)

Одразу хочемо наголосити, що у сучасному світі велосипедів ободний тип гальм активно існує тільки у шосейних велосипедах. Бо саме кліщові гальма досягли певного вінця у власній технологічності та досконалості. Все через те, що у шоссе дуже важливу роль відіграє вага. І вона у таких гальмах ну дуже низька. Саме через це дуже багато гонщиків не хочуть переходити на перспективніші дискові гальма. Бо “кліщі” мають досить велику потужність і при цьому велосипеди на них виходять дуже легкі. Для дитячих велосипедів гальма V-brake можна вважати ідеальними. Вони легкі, прості в обслуговуванні та мають достатню для дітей потужність.

ободні гальма на шосейник

Розглядаючи ободні гальма як клас в цілому, можна виділити такі переваги:

+ Низька вага Комплект якісних ободних гальм не буде перевищувати позначку в 500-600 грам.
+ Проста конструкція Такі гальма складаються з алюмінієвих дужок, тросів та простих гальмівних ручок. Як наслідок - дешеве обслуговування та ремонт навіть у польових умовах.
+ Досить висока потужність Особливо, якщо порівнювати з ножними гальмами.

Якщо ж звернутися до сучасних гірських велосипедів, то ободні гальма були дійсно непоганим варіантом. Але до певного моменту, коли їзда поза дорогами стала дуже жорсткою, динамічною та агресивною. Почали активно розвиватися гравіті-дисципліни, де божевільні спуски стали буденністю. А їзда в брудних умовах стала дуже звичною навіть для не агрессивного на той момент крос-кантрі.

Катаючись на гірських велосипедах в тяжких умовах, гонщики та звичайні велосипедисти почали відчувати певні складнощі з ободними гальмами:

Повна недієздатність гальм за умов сильної забрудненості. В гірських дисциплінах на ободи дуже часто налипає багато бруду Якщо такі гальма повністю забити брудом, то вони припиняють працювати. Велика кількість бруду буде заважати колодкам затискати обод. А в дощ і сніг ви матимете суттєве зниження потужності.
Залежність від стану ободу.Якщо на ободі буде “вісімка”, то колодки почнуть торкатися обода. Це буде сильно заважати набирати швидкість. Виправити це можна тільки, якщо вирівняти обод.
Низька потужність для сучасного MTB Якщо ви збираєтеся швидко та агресивно їздити бездоріжжям, то вам не вистачить потужності. Конструкція гальм фізично не може її забезпечити.
Низька точність гальмування. Точність або модуляція - це коли між незатисненою ручкою та повною зупинкою є дуже багато проміжних варіантів сили гальмування. Тобто ви можете не просто зупинити байк, а коригувати його рух, дозуючи потужність.

гальма v-brake

Слід зазначити, що останній мінус не стосується якісних кліщових гальм для шосейних велосипедів. З точністю гальмування там точно все добре, саме тому вони досі є популярними. Їх ніяк не можуть витіснити потужніші дискові гальма.

Тож використання ободних гальм буде цiлком доречно у таких випадках:

  • на найпростіших гірських велосипедах, які розраховані тільки для прогулянок
  • на дитячих велосипедах для усіх вікових груп
  • на шосейних велосипедах, якщо стоїть завдання зібрати дуже легкий велосипед (кліщові гальма)

Для всього іншого та цікавішого радимо вам звернутись до наступного в нашому огляді типу гальм!

Дискові гальма

Ласкаво просимо до захоплюючого світу дискових гальм для велосипеда. На сьогоднішній день саме ця система вважається найліпшим рішенням не тільки для гірських велосипедів. Усі гравійники та дуже велика частка шосейних велосипедів наразі комплектуються саме таким типом гальм.

Саме дискові гальма мають цілу купу переваг, яких не має решта інших гальм:

✔️ Висока потужність гальмування для позашляхової їзди.Диски без проблем впораються із затяжними спусками, та дадуть більше контролю на бездоріжжі.
✔️ Незалежність від стану обода. Таким гальмам відверто все одно, чи буде обод брудний, або матиме “вісімку”. На їх роботу це ніяк не вплине.
✔️ Менше зусилля на ручці - більше потужність. Якщо порівняти роботу ободних та дискових гальм, то останні потребуватимуть від вас менше зусилля при натисканні. З ними ви можете швидко зупинити велосипед.
✔️ Краща модуляція Про неї ми розповідали трохи вище. Гальма будуть менше нагадувати “стоп-кран”. Тобто можна буде краще керувати процесом, гальмуючи настільки, скільки вам потрібно в даний момент.

При затисканні гальмівною ручки, ви передаєте зусилля на каліпер. Останній у свою чергу вже затискає гальмівний диск за допомогою колодок. З одного боку, процес дуже простий. Але саме за тим, як передається зусилля на гальмівний диск усі вони розподіляються на механічні та гідравлічні. На них ми зупинимося трохи детальніше.

Механічні дискові гальма

механічні гальма для велосипеда

З’явився першим, тому що має схожий з ободним принцип дії. Тобто дискова механіка також використовує сталевий трос, аби каліпер зміг затиснути колодки на роторі. Рух тросу у оболонці супроводжується тертям, і це перший мінус цієї гальмівної системи. Для того, щоб натискання було легким, треба періодично замінювати оболонки та троси. Якщо під час їзди в дощ та бруд до троса попадуть вода та сміття, то ви відразу це можете відчути. Коли для затискання вам треба буде більше зусиль, аніж раніше - то це прямий сигнал для заміни тросів.

Але при цьому механіка залишається дуже непоганим вибором. Бо має просту та зрозумілу систему, яку легко обслуговувати. Наприклад, при неналежному догляді такі гальма як Avid BB5 чи BB7 або Shimano будуть працювати як годинник і дадуть вам високу потужність. Avid взагалі вважається легендарними гальмами, які не виходять з моди вже декілька поколінь велосипедів поспіль.

Тож, можете сміливо обирати механіку, якщо:

  • Регулярно їздите бездоріжжям, але не дуже швидко та без бруду
  • Хочете якомога простий в обслуговуванні велосипед, але з потужними гальмами.
  • Надаєте перевагу туристичним поїздкам на велосипеді.

Так, саме для туризму механіка буде дуже вдалим варіантом. Знов таки, через те що її можна відремонтувати “на колінці”. Аби замінити порваний трос, вам не треба буде багато інструментів. Це можна зробити на вулиці за допомогою велосипедного мультитула. Також якісна механіка дуже приємно буде працювати на гравійних та шосейних велосипедах. Адже на них ви будете не так часто потрапляти у бруд та інші неприємності.

Але якщо ви плануєте більш стрімку їзду бездоріжжям, агресивні спуски, тоді механіка все ж не буде найкращим варіантом. І ось чому:

  • Забруднений трос призводить до зниження потужності та потребує більших зусиль, аби зупинити велосипед. Якщо ступінь забрудненості дійде до критичної позначки, то гальма можуть зовсім відмовити. Бо трос не зможе рухатися у оболонці.
  • В цілому механіка не є найпотужнішим рішенням, яке могло б задовольнити цим умовам

Гідравлічні дискові гальма

Саме гідравлічні гальма - це найвища ступінь еволюції велосипедних гальмівних систем. Її принцип дії на 100% такий самий, як у автомобілі. Тепер замість троса гальмівне зусилля передає спеціальна рідина. При натисканні та гальмівну ручку ви штовхаєте рідину, а не трос. І вона у свою чергу давить на поршні, які разом із колодками затискають ротор. Такий процес супроводжується значно меншим тертям. Саме тому натискаються такі гальма дуже легко та м’яко. А це у свою чергу призводить до суттєвого збільшення гальмівного зусилля.

гидравлика на велосипед

Якщо ще зовсім нещодавно гідравліка була виключно перевагою дорогих велосипедів, то зараз ними комплектуються майже всі початкові. Саме тому ви зможете придбати такі гальма не дуже дорого, та відчути усю їх силу.

Тож, чому гідравлічні гальма - це краще рішення?

✔️ Найвища потужність. Якщо ви їздите швидко асфальтом та бездоріжжям - то така система закриває усі ваші потреби у безпечному та надійному гальмуванні.
✔️ Ручки натискаються дуже легко. Аби зупинити байк на великій швидкості вам достатньо буде зусилля одного пальцю.
✔️ Ідеальний контроль над гальмівним зусиллям. Уповільнюйте велосипед так, як потрібно саме в цей момент. Більше ніяких неочікуваних блокувань колеса, як на механіці та ободних гальмах.

Зараз такий тип гальм випускається абсолютно для всіх популярних велосипедів: гірських, гравійників та шосейників. Тож ви маєте змогу відчутно “проапгрейдитися” переходом на цю чудову та ефективну систему..

Що в нас у підсумку?

Вибір велосипедних гальм повністю залежить від умов, а у яких ви плануєте їздити. Якщо вас цікавить тільки прогулянкова їзда містом, то можна зупинятися на легких та простих ободних гальмах. Але ж якщо планується хоч трохи швидші та жорсткіші сценарії - то гідравлічні або механічні дискові, безумовно, must have. А між останніми двома слід обирати з урахуванням бюджету, який у вас є на апгрейд, та умов, у яких ви будете їздити.

Бажаємо вам гарних поїздок і щоб гальма ніколи не підводили!

Відгуки

Поки немає жодного відгуку. Станьте першим!
Тільки авторизовані користувачі можуть залишати відгуки Вхід
Задавайте питання в Instagram Задавайте питання в Telegram